
Dance/Elektronika
Billetter til Lemaitre
Arrangementer
2 Kommende arrangementer
Norge
2 Arrangementer- 26.04.2025lørdag kl. 20:00BERGENRøkeriet, USF VerftetLemaitre
_______
Spillested
- 03.05.2025lørdag kl. 19:00OSLOSentrum SceneLemaitre
Om
Det norske duoen Lemaitre kalte sin første singel for "Momentum", og siden har de startet en enestående rekke med stadig mer nyanserte indie-dance og chill-house utgivelser. Med sin høstturné i USA i 2018 som støtte for singlene "Big" og "Rocket Girl" - med passende titler - innfrir Lemaitre forventningene med et show som er like storslått som deres refrenger.
Ketil Jansen og Ulrik Denizou Lund stopper ikke med synthesizere, gitar og vokal; de inkluderer live trommer, et fullt blåseensemble, keytar og eksplosive visuelle elementer. De kan få et teater med 1000 personer til å føles som et stadion - og omvendt. Akkurat som deres innspillinger, er deres opptredener både intime og storslåtte på samme tid.
Jansen og Lund møttes som klassekamerater i Lillehammer, Norge, og startet prosjektet i 2010. Fra begynnelsen spesialiserte de seg på elegante, melodiske låter som beveget seg mellom fransk house og funky electro pop. De lånte navnet sitt fra den belgiske presten og astronom Georges Lemaître, en tidlig talsmann for Big Bang-teorien, og de bygget videre på dette kosmiske temaet i 2012 og 2013 med EP-trilogien "Relativity". "Cut to Black" fra 'Relativity 3' lyste som en stjernehimmel og plasserte deres skandinaviske space-disco-arv i tjeneste for popmusikk, slik som Frankrikes Phoenix.
I 2014 satset de enda mer på melodi med 'Singularity', der de vekslet mellom pianoriff og Daft Punk-inspirert funky synthlyd. Ikke rart at Porter Robinson valgte dem som oppvarming for sin Worlds-turné samme år. Med sitt nye fokus på låtskriving fant de virkelig sin stil. Med "Closer" fra 2016 (med Jennie A.) - en uimotståelig låt som fusjonerer vinterlig 1960-talls pop og soul med digitale blåseinstrumenter som minner om Peter Gabriels "Sledgehammer" - har duoen oppnådd titalls millioner strømminger.
Selv om Lemaitres lyd alltid er spennende, er de allsidige nok til å tilpasse seg et stadig voksende utvalg av vokalister, enten det er den kraftfulle leveringen fra Mark Johns fra Los Angeles (en artist signert hos Skrillex' OWSLA-plate) på "1749" fra 2016 eller The Knocks' glade Britpop-snerr på "We Got U".
Med singlene fra 2018 fortsetter Lemaitre å bygge på sin momentum - "Little Things" er allsangen fra britpopen som 1995 ikke visste at den manglet, og "It's Not This" tilfører en viktig dose farge og følelse til chill house. Det omfattende repertoaret blir intet mindre enn stratosfærisk når det treffer scenen.
Ketil Jansen og Ulrik Denizou Lund stopper ikke med synthesizere, gitar og vokal; de inkluderer live trommer, et fullt blåseensemble, keytar og eksplosive visuelle elementer. De kan få et teater med 1000 personer til å føles som et stadion - og omvendt. Akkurat som deres innspillinger, er deres opptredener både intime og storslåtte på samme tid.
Jansen og Lund møttes som klassekamerater i Lillehammer, Norge, og startet prosjektet i 2010. Fra begynnelsen spesialiserte de seg på elegante, melodiske låter som beveget seg mellom fransk house og funky electro pop. De lånte navnet sitt fra den belgiske presten og astronom Georges Lemaître, en tidlig talsmann for Big Bang-teorien, og de bygget videre på dette kosmiske temaet i 2012 og 2013 med EP-trilogien "Relativity". "Cut to Black" fra 'Relativity 3' lyste som en stjernehimmel og plasserte deres skandinaviske space-disco-arv i tjeneste for popmusikk, slik som Frankrikes Phoenix.
I 2014 satset de enda mer på melodi med 'Singularity', der de vekslet mellom pianoriff og Daft Punk-inspirert funky synthlyd. Ikke rart at Porter Robinson valgte dem som oppvarming for sin Worlds-turné samme år. Med sitt nye fokus på låtskriving fant de virkelig sin stil. Med "Closer" fra 2016 (med Jennie A.) - en uimotståelig låt som fusjonerer vinterlig 1960-talls pop og soul med digitale blåseinstrumenter som minner om Peter Gabriels "Sledgehammer" - har duoen oppnådd titalls millioner strømminger.
Selv om Lemaitres lyd alltid er spennende, er de allsidige nok til å tilpasse seg et stadig voksende utvalg av vokalister, enten det er den kraftfulle leveringen fra Mark Johns fra Los Angeles (en artist signert hos Skrillex' OWSLA-plate) på "1749" fra 2016 eller The Knocks' glade Britpop-snerr på "We Got U".
Med singlene fra 2018 fortsetter Lemaitre å bygge på sin momentum - "Little Things" er allsangen fra britpopen som 1995 ikke visste at den manglet, og "It's Not This" tilfører en viktig dose farge og følelse til chill house. Det omfattende repertoaret blir intet mindre enn stratosfærisk når det treffer scenen.
Settlister
- 1.Smoke intro
- 2.Time to Realize
- 3.Reflection
- 4.Stepping Stone (Remix)
- 5.Higher
- 6.Machine (Remix)
- 7.Continuum
- 8.Cut to Black
- 9.Big
- 10.Sparrow
- 11.Last Night on Earth
- 12.What About U
- 13.Dive
- 14.Not Too Late
- 15.Rocket Girl
Ekstranummer
- 16.We Got U
- 17.Closer
- 1.Smoke intro
- 2.Time to Realize
- 3.Reflection
- 4.Stepping Stone (Remix)
- 5.Higher
- 6.Machine (Remix)
- 7.Continuum
- 8.Cut to Black
- 9.Big
- 10.Sparrow
- 11.Last Night on Earth
- 12.What About U
- 13.Drive
- 14.Not Too Late
- 15.Rocket Girl
- 16.We Got U
- 17.Closer
- 1.We Got U
- 2.Stepping Stone (Remix)
- 3.Splitting Colors
- 4.Machine (Remix)
- 5.Little Things
- 6.Last Night on Earth
- 7.Cut to Black (Shortened)
- 8.It's Not This
- 9.Continuum
- 10.Higher (Shortened)
- 11.Not Too Late
- 12.Time to Realize
Ekstranummer
- 13.Big
- 14.Rocket Girl
- 15.Closer
- 1.We Got U
- 2.Splitting Colors
- 3.Continuum
- 4.Day Two
- 5.Machine
- 6.Cut to Black
- 7.Stepping Stone
- 8.Higher
- 9.High Tide / Playing to Loose
- 10.Not Too Late
- 11.Time to Realize
- 12.Last Night on Earth
- 13.Control
- 14.Rocket Girl
- 15.Closer
- 1.Cut to Black
- 2.Continuum
- 3.Stepping Stone
- 4.Higher
- 5.Time to Realize
- 6.Last Night on Earth
- 7.We Got U
- 8.High Tide
- 9.Closer